dinsdag 7 september 2010

Ze zijn weer naar school: de kinderen!

"De eerste schooldag" in september 1954 van de Sint Paulus HBS die op 9 september 1954 officieel werd geopend en toen tijdelijk gevestigd was op het adres Kwaadeindstraat 67, in het patronaatsgebouw van de Vredeskerk. De school (voor jongens) begon met 120 leerlingen.

Nieuwe kleren, volle tassen, keurig gekafte boeken, een lege agenda, goede zin en nieuwe ambities. (tenminste.. zo ziet het ideaal plaatje er uit) Weer een jaar vol beloftes. Maar ook een drukke en spannende week waarin we als gezin weer alle roosters in elkaar moeten gaan passen: werken, leren, sporten, muziek maken, toneel spelen, buitenschoolse opvang, mantelzorg.... Alles moet weer in het gareel! Het is van alle tijden. Al zag het ´gareel´er vroeger wat anders uit dan vandaag de dag.

Dat bewijzen ook de filmpjes die een inkijkje geven in het 'schoolleven' van zo´n tachtig jaar geleden:

De verkeersveiligheid is ieder jaar in september weer een belangrijk aandachtspunt,  maar dat daar ook vroeger aandacht aan werd besteed was voor mij een nieuwtje. Getuige dit filmpje was het ergst denkbare ongeluk destijds overigens een botsing met een handkar! 

Het andere mooie filmpje dat ik heb opgedoken uit het archief is deze opname van een krioelende groep jongens op de 'court' bij de fraters.

Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar als u nog mensen herkent, wil ik dat graag weten. En natuurlijk is alle aanvullende informatie van harte welkom.

1 opmerking:

Karel Majoor zei

Beste, ik zoek naar informatie m.b.t. een oud=docent van de Paulus HBS, de heer Gerard Offermans (geb.1905), leraar Nederlands en Oude Geschiedenis, aanvankelijk verbonden aan het Odulphus Lyceum, maar na zijn overstap tot aan zijn pensionering verbonden aan de Paulus HBS.
Kunt u mij wat meer informatie over hem verstrekken, zo mogelijk ook met een foto, ten behoeve van een Vitae-bundel van het dispuut De Gong van de sociëteit Roland, waarvan hij tijdens zijn studie in Nijmegen lid is geweest?
Mijn naam is Karel Majoor, redacteur van bedoelde bundel, te bereiken via email: karelmajoor@kpnmail.nl
Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.