dinsdag 18 maart 2014

Een ongehuwdenflat aan de Trouwlaan

Hoe het begon
In december 1957 vormden G. de Heus, Kees Koster, C. Muller en Th.M. Appels een comité tot bouw van afzonderlijke woongelegenheden voor alleenstaanden en alleenwonenden. Bij de woongelegenheid was het wenselijk dat er een restaurant, medische verzorging en personeel voor onderhoudswerkzaamheden zouden komen. Dat was eenvoudiger gezegd dan gedaan. Vaak woonden alleenstaanden in die tijd in pensions of bij hospita's. Je zat altijd 'met je benen onder andermans tafel' zoals 'oppervrijgezel' Kees Koster het in een interview uitdrukte. In januari 1958 volgde een enquête om de behoefte voor een centrum van alleenstaanden te peilen. Daaruit bleek dat de huisvestingsproblemen bij onderwijzers, maatschappelijke werksters, verpleegsters en kantoor - winkelpersoneel bijzonder groot was.

Bonne Auberge aan de Trouwlaan
In september 1961 werd Bonne Auberge geopend aan de Trouwlaan, gebouwd naar een ontwerp van ir. Van de Bolten door het bedrijf Storimans en Van der Wegen. Bij de opening waren naast wethouder Piet Vriens ook monseigneur Bluijssen en pastoor Tilman aanwezig. De flat telde 52 etagewoningen, 26 garages, 5 winkels en 4 fietsenbewaarplaatsen. Dertien heren en vijfendertig dames waren voor 95 gulden per maand de trotse eerste bewoners.

Uit de nalatenschap van Kees Koster is divers documentatiemateriaal aan het Archief geschonken, dat de emancipatie van het wonen tijdens de twintigste eeuw belicht.

5 opmerkingen:

molentje zei

Dank voor het plaatsen van dit leuk artikel! Ik heb er een aantal jaren gewoond. Met veel genoegen denk ik terug aan mijn buurman Kees Koster. Schitterende man met veel ( droge) humor en heel veel talenten.
Marianne Wieberdink-Claassen

Yvonne Welings zei

Bedankt voor uw leuke reactie.

Yvonne Welings

Anoniem zei

Werd de vrijgezellen flat genoemd. Míjn juf van de Mariaschool woonde er ook. Juffrouw van Dongen. Ik woonde in de Gen de Wetstraat.

Paula mutsaers zei

Leuk hoor ,heb vanaf 1963 in de Piet retietstraat gewoond ,en kwam daarentegen dag lands later toen ik naar de gustave school ging,ben ook nog misdinette geweest bij pastoor Tilman.mooie tijd,en mevio de schoenenwinkel zit er nog steeds ,op de hoek ?

Unknown zei

Ik heb ook in die flat gewoond. De flats aan de Oerlesestraat waren zit/slaapkamers. De ingang hiervoor was aan de Wolmaranstraat (ook het postadres). Ik woonde aan de Trouwlaan op de bovenste verdieping naast de lift. Dat was halverwege het gebouw. Het gebouw was behoorlijk aan het werken daarom had de verhuurder in de tijd van de vorige bewoonster in de gang een wand getimmerd zodat de scheuren in de muur niet meer te zien waren. Het gebouw was niet goed geisoleerd. Tegen het plafond had ik tempextegels aangebracht,die door de grote zomerse warmte van het plafond afsprongen. Zelfs mijn goudvissen hadden last van de warmte, ze sprongen dus uit de kom.