woensdag 2 juli 2014

Even voorstellen: Stef Uijens.

Deze zomer gaat Stef Uijens, student boekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, bij Regionaal Archief Tilburg onderzoek doen naar het cartularium van de tafel van de Heilige Geest te Oisterwijk. Regionaal Archief Tilburg gaat de komende jaren actief op zoek naar masterstudenten en promovendi die wetenschappelijk onderzoek gaan doen in onze collectie. Stef, ook vrijwilliger bij de Charterbank, bijt het spits af.

“Mijn naam is Stef Uijens, 27 jaar. Ik ben geboren en getogen en Goirle maar woon nu, na eerst vier jaar in Utrecht gewoond te hebben, alweer vier jaar in Amsterdam. Momenteel volg ik twee masters: middeleeuwse geschiedenis en boekwetenschap en handschriftenkunde. Hiervan hoef ik enkel nog de scripties te schrijven. Na de zomer verwacht ik af te kunnen studeren. In de bachelor fase van mijn studie ontdekte ik dat ik het enorm leuk vind om bezig te zijn met originele documenten; om hieruit gegevens te halen die de basis vormen voor historisch onderzoek. Voor mijn bachelor scriptie ben ik ook al enkele malen naar Regionaal Archief Tilburg geweest. Omdat ik beter wilde worden in het lezen en transcriberen van oude teksten heb ik mij vervolgens als vrijwilliger aangemeld bij de Charterbank.

Toen ik een onderwerp zocht voor mijn eindscriptie van de master boekwetenschap en handschriftenkunde leek het mij dan ook interessant deze te schrijven op basis van een archiefstuk dat in het depot van Regionaal Archief Tilburg ligt. Uiteindelijk viel mijn keuze op het cartularium van de Tafel van de Heilige Geest te Oisterwijk . Dit cartularium ga ik voor mijn scriptie boek historisch onderzoeken. Boekwetenschap houdt zich bezig met het boek als fysiek object. Uit een boek valt enorm veel informatie te halen. Het is aan mij om die informatie eruit te halen. Het cartularium is bij uitstek geschikt hiervoor. Het is niet gerestaureerd en nog in originele staat. Met mijn scriptie wil ik onderzoeken waarom het cartularium eruit ziet zoals het dat doet. Welke keuzes zijn er gemaakt door de makers van het boek? .

Om deze vraag te kunnen beantwoorden ga ik eerst een uitgebreide beschrijving van het cartularium maken waarin ik alle aspecten analyseer. Je moet hierbij bijvoorbeeld denken aan een handenonderzoek, waarin ik wil achterhalen door hoeveel mensen het cartularium is geschreven. Een ander voorbeeld is papieronderzoek. Het cartularium is voor een deel op papier geschreven (wat onmiddellijk de vraag oproept: waarom?). Dit papier heeft een watermerk en moet dus te dateren en lokaliseren zijn. Ik richt me in het onderzoek ook op de functie die het cartularium gehad heeft, zoals de relatie tussen de inhoud van het cartularium en de vorm. Het cartularium is voor mij bij uitstek een case study waarin ik de in het afgelopen jaar geleerde technieken en methoden toe kan passen”.

2 opmerkingen:

Wim de Bakker, Oisterwijk zei

Omdat ik met dit cartularium ook enige tijd bezig ben geweest (zie de publicatie "Den arme gegeven. De oudste registers van de Tafel van de H.Geest van Oisterwijk", Oisterwijk 2002) ben ik erg benieuwd wat een gericht wetenschappelijk onderzoek voor nieuwe gegevens tevoorschijn gaat toveren. Heel veel succes.
Wim de Bakker

Stef Uijens zei

Beste Wim,

Dank voor je respons. Ik ben door Astrid op uw boek gewezen en ga het ook zeker gebruiken. Ikzelf ben ook zeer benieuwd wat het onderzoek allemaal op gaat leveren. Ik neem aan dat een verkorte versie op dit weblog zal verschijnen, bij interesse kan ik u altijd de gehele scriptie toezenden.

Met vriendelijke groet,

Stef