dinsdag 16 december 2014

Behangselpapierfabriek Rath en Doodeheefver




Zelfs Gerrit Achterberg dichtte al over de behangselpapierfabriek Rath en Doodeheeverf:

Op het behang van Rath & Doodeheefver
Staan de figuren die gij hebt gekend:
een hart, een hand, een boomtak bloesemend
en kinderschommels die naar voren zweven.



Sinds 1998 stond de fabriek in Rijen leeg en in 2009 werd het pand gesloopt om ruimte te maken voor  nieuwbouw het appartement complex Goudsmit Hoff. Meneer Lens uit Rijen werkte jaren bij de fabriek en stuurde ons deze foto toe. Middenin zien we het appartement complex Goudsmit Hoff, genoemd naar de eerste naamgever van de fabriek. De bekende wielerploeg van de fabriek zien we rechtsboven.
In 1980 werd de fabriek overgenomen door Rath en Doodeheefver, 18 jaar later stopte de productie.









4 opmerkingen:

Bert Willemen zei

Jammer dat er maar weinig bekend van de verblijfplaats van dit archief.
Zelf heb ik jaren geleden gewerkt.
Ook heb ik tijdlang contact gehad met de projectleider van het huidige wooncomplex Rath en Doodeheever. Ben druk in de weer geweest om het archief te achterhalen. Nog steeds niet gelukt. Het hoofdkantoor zou ergens in Brussel zitten.
Ik wil namelijk een artikele voor De Mulder schrijven over het ontstaan tot wat er nu gebouwd op de lokatie en invalweg van Rijen

Yvonne Welings zei

ha Bert,

Bedankt voor je reactie. Ik kan me nog goed herinneren dat we rond 2008/2009 naar de leegstaande fabriek gingen. Inderdaad teleurstellend.
Dhr. Lens uit de blog heeft een fotocollectie. Hij wil die niet afstaan, maar het is om die reden dat hij mij deze foto heeft gestuurd. Er is dus nog hoop.

Fijne dag,

Yvonne Welings

Johan Dekkers, fotograaf johandekkers@ziggo.nl zei

Deze foto is een compilatie van foto's en door MIJ gemaakt.
Hij hangt 2,5 meter x 1,50 meter groot bij ons in de hal van ons appartementencomplex.
Op de foto rusten auteursrechten, en een vraag en bronvermelding was op zijn plaats geweest.
De inhoudende foto's zijn beschikbaar gesteld door een oud collega van mijn vrouw die beiden een tijdlang bij Goudsmit-Hoff gewerkt heeft.

Unknown zei

In 's-bosch zat ook een filiaal. Ik werkte bij een woninginrichting en moest vaak behang halen bij óf R&D of GH.Volgens mij was een van beiden ook fabrikant van Balastore, de fameuze zonwering. De plissée van nu lijkt een copie