donderdag 12 februari 2009

TEST - zoekwidget van het Regionaal Archief Tilburg

We zijn bezig om een zoekwidget aan te bieden voor de databases in de website van het Regionaal Archief Tilburg.

Tja, dan moet je testen natuurlijk en op welke plaats kan dat beter dan in dit weblog.



Eens kijken of het werkt... [(Nee dus!) We blijven er aan werken...]

Update: werkt nu wel!

LET OP: het is nog steeds een test. De pagina waar je terecht komt is nog niet operationeel via de website en feedback is welkom!

14 opmerkingen:

Yvette Hoitink zei

Leuk idee!

Mogelijke oorzaak van het probleem:
Het formulier roept /index.php aan, wat geresolved wordt naar Blogspot. Volgens mij moet daar http://www.regionaalarchieftilburg.nl voor.

Beneminlux zei

Ja!
Is inmiddels opgelost, dus doet ie het...
Even voor de duidelijkheid: het is nog een test. De pagina waar je terecht komt is nog niet helemaal operationeel en feedback is welkom!

Christian zei

Hulde! Ik ben jaloers! ;-)

De resultaten per database openen altijd in hetzelfde venster en teruggaan lukt daarna niet meer. Ik kan dus alleen het venster sluiten en de zoekactie opnieuw starten.

En komt er nog eens een oplossing voor de Word-bestandjes?

(Dit heeft allemaal niks met de widget te maken natuurlijk.)

Kunnen de resultaten (die eerste pagina, met het aantal treffers per database) niet in de widget zelf worden verwerkt? En dat je pas na een klik daarop naar een nieuw venster wordt verwezen?

Maar serieus, ik vind het een tof ding! Dat willen wij ook!! :-)

Beneminlux zei

@Christian
Volgens mij kun je gewoon de "back"-toets of het pijltje terug gebruiken. De browser vraagt dan wel of ie dezelfde "post" nog een keer moet doen, maar dan krijg je weer het overzicht met de databases.

Bedankt voor de suggesties, we zijn zelf ook nog aan het evalueren :-)

Christian zei

Ja, die back-button gebruik ik ook, maar ik krijg vervolgens gewoon de melding dat de pagina is verlopen. Zelfs als ik direct terugblader.

Beneminlux zei

@Christian
Tja... het Explorer-probleem! In Firefox werkt dat wel. Die jongens van Pictura kijken niet altijd naar de functionaliteit in de nummer 1 browser qua aantal gebruikers. :-)
Dat komt op de lijst!

Timmietovenaar zei

Gave tool Luud/Tilburg!
Ik weet overigens niet of het niet werkend krijgen van de back/terug knop in de IE browser op te lossen valt?
Volgens mij treedt 't probleem alleen) op bij de meest recente versie(s) van IE.
Ik kan me herinneren dat we bij het opleveren van een site van het GAR een jaar of wat geleden tegen exact hetzelfde aanliepen. Daar was het toen ook (helaas) niet op te lossen.
In Safari (Apple) werkt ie overigens prima.

Beneminlux zei

@Timmietovenaar
Dank je Tim. Vervelend als IE niet mee wil werken, want dat zou wel moeten voor de gebruiksvriendelijkheid. De back-toets is het meest gebruikt om een pagina terug te gaan.
Goed dat de rest van de browserwereld wel goed snapt waar die knop voor dient ;-)

Mark Lindeman zei

@Beneminlux
Die "jongens van Pictura" hebben een update gemaakt zodat het formulier met GET i.p.v. POST werkt. De terugknop doet het dus nu ook in "de nummer 1 browser qua aantal gebruikers".

Beneminlux zei

@Mark Lindeman
Uhm... misschien is mijn IE browser er eentje die het niet snapt, maar als ik nu de zoekwidget gebruik, in het resultatenscherm terecht kom, naar b.v. Archievenoverzicht ga en terug wil met de back-button, dan krijg ik nog steeds de melding dat de pagina verlopen is.
Als ik dan op de knop Vernieuwen (F5) klik, dan gaat ie pas terug naar de eerdere pagina.

Mark Lindeman zei

@Beneminlux
Je moet wel even de widget die op deze blog staat updaten met de juiste code zoals die op de doelpagina bij het Regionaal Archief Tilburg staat. Dan zou het wel moeten werken.

Beneminlux zei

@Mark Lindeman
Tja... dat had ik zelf kunnen bedenken!
Ok, het werkt perfect. Zelfs in Firefox vraagt ie niet meer om een extra klik.
Dank je Mark (en via jou alle "jongens van Pictura") ;-)

@Timmietovenaar
Er is dus wel degelijk een oplossing voor dit probleem onder IE!!
Vraag het de mannen van Pictura...

Bob Coret zei

Graag doe ik ook mijn bijdrage: een Regionaal Archief Tilburg doorzoeken widget voor op je iGoogle-pagina!

Luud de Brouwer zei

@Bob
Dank je wel voor deze waardevolle toevoeging. We zijn nu bezig om de nieuwe zoekinterface te implementeren in de website zodat dit alles optimaal gaat en blijft functioneren.

Dit soort bijdragen zijn altijd welkom!