donderdag 2 april 2009

Steeds dichter bij ons opa


Als vrijwilliger neem ik deel aan het project Geboren in 1809. Het leek me een leuke manier om mijn eigen genealogische kennis weer wat bij te spijkeren en(nieuwe) vrijwilligers en enthousiaste onderzoekers te leren kennen. Het is natuurlijk ook een gezellige en handige manier om 'van binnen uit' te ontdekken hoe het is om aan zo'n project mee te werken. Tenslotte heb ik de stille hoop nog eens toe te komen aan het uitzoeken van mijn eigen familiegeschiedenis (mijn opa was de 3de of 4de generatie molenaar in Dongen): misschien dat ik nu toch nog bevangen raak door het in archiefkringen zo besmettelijke virus.
Ik weet niet of het expres is gebeurd, maar ik heb er een paar heel lastige borelingen tussen zitten. Vorige week een hele ochtend gezocht naar een kleine aanwijzing om iets meer dan alleen een geboortedatum te vinden (ja het is gelukt: een overlijdensdatum in Woensel!) Respect voor al die genealogen: dat zij uit die warwinkel van websites toch de juiste gegevens weten te destilleren. De ervaring van Eric Hennekam die ik vandaag las, was me dan ook uit het hart gegrepen: de schijnzekerheid van (digitale) gegevensbronnen.

Geen opmerkingen: