donderdag 25 februari 2010

Erfgoed als inspiratie via digitaal schoolbord


Ja, ja, de vragen beginnen te komen vanuit het onderwijs 'om iets te doen met erfgoed en liefst via de smartboards'. De digitale schoolborden zijn namelijk in opmars. Gisteren ben ik met Hoofd Archief naar een schoolleverancier geweest. Om de vingers bij af te likken! Zo scherp en zo helder. Als je dan de vernieuwde Tilburgse Tijdmachine intypt, weet je niet wat je ziet. Prachtig.

De school waar ik zojuist was, wilde iets met erfgoed en Tilburg Textiel. Dat is een kolfje naar onze hand uiteraard, want daar hebben we genoeg bronnen over. Ik heb onze site laten zien met Beeldonline, Agent 0013 en de Tilburgse Tijdmachine. Daarbij heb ik van onze eigen foto's enkele fotoalbums gemaakt in Picasa. Fabrieken, ThuisWeven en KinderArbeid. Het verhaal van de school de 'Rendierhof' heb ik al eerder verteld op deze blog, maar ik heb er nu een diashow bij gemaakt. De presentatie op school was nog wat improvisorisch ondanks het smartboard. Geknipper van de ene site naar de andere is voor ons als aanbiedende instelling de volgende zorg: hoe bied je je digitale bronnen integraal aan? Zodat de leerkracht niet hoeft te zoeken maar via één portaal de informatie kan ophalen.

Maar nu eerst hopen dat deze school hier iets mee kan, daarna gaan we zelf een digitaal bord aanschaffen en ondertussen ons blijven realiseren dat de gebruiker al dat moois weet te vinden.

Geen opmerkingen: